Zatímco počet odcizených motorových vozidel klesá, u součástek motorových vozidel je trend právě opačný.
ODCIZENÁ VOZIDLA
K odcizení dochází především u těch typů vozidel, které jsou nejčastěji v provozu a u kterých je největší poptávka po náhradních dílech. Naopak běžné typy vozidel japonské a korejské výroby a vozidla méně rozšířených továrních značek, např. americké vozy, jsou dle statistických přehledů odcizovány nejméně.
V souvislosti se zvyšujícím se prodejem korejských a japonských vozidel v posledních letech lze ale předpokládat, že jak bude vozový park stárnout, bude se zvyšovat poptávka i po náhradních dílech těchto vozů, což může vést ke zvýšení krádeží uvedených koncernových značek.
Přesto, že počet odcizených vozidel v České republice postupně klesá, objasněnost jedlouhodobě na nízké úrovni, a ani v roce 2012 se ji výrazně zvýšit nepodařilo.
V České republice od roku 2003 klesá počet krádeží motorových vozidel dvoustopých, které tvoří největší podíl odcizených vozidel. Přesto, že počet odcizených vozidel v České republice postupně klesá, objasněnost je dlouhodobě na nízké úrovni, a ani v roce 2012 se ji výrazně zvýšit nepodařilo.
Zjištěno krádeží | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
dvoustopých motorových vozidel | 24174 | 23133 | 21980 | 20175 | 19501 | 18011 | 13954 | 12349 | 11647 | 10403 |
jednostopých motorových vozidel | 1157 | 1097 | 1060 | 821 | 828 | 782 | 816 | 760 | 746 | 724 |
věcí z automobilů | 65877 | 59459 | 51624 | 48474 | 51516 | 49430 | 46613 | 39455 | 33230 | 28751 |
součástek motorových vozidel | 6336 | 6344 | 6620 | 6267 | 5829 | 6450 | 7099 | 8794 | 9967 | 9577 |
Objasněnost v % |
Dvoustopá vozidla | Jednostopá vozidla | Věci z vozidel | Součástky vozidel |
---|---|---|---|---|
2003 | 15 % | 35 % | 10 % | 12 % |
2004 | 15 % | 25 % | 9 % | 13 % |
2005 | 16 % | 28 % | 9 % | 14 % |
2006 | 14 % | 25 % | 9 % | 13 % |
2007 | 14 % | 26 % | 8 % | 10 % |
2008 | 15 % | 26 % | 7 % | 9 % |
2009 | 16 % | 22 % | 8 % | 10 % |
2010 | 15 % | 17 % | 8 % | 9 % |
2011 | 17 % | 16 % | 7 % | 10 % |
2012 | 16 % | 20 % | 8 % | 10 % |
Rizikové faktory
Mezi nejrizikovější regiony České republiky co do počtu krádeží motorových vozidel dvoustopých patřily v roce 2012:
- hlavní město Praha
- oblast Severních Čech (Ústecký a Liberecký kraj),
- Středočeský kraj,
- Moravskoslezský kraj
SOUČÁSTKY MOTOROVÝCH VOZIDEL
Zatímco počet odcizených motorových vozidel klesá, u součástek motorových vozidel je trend právě opačný. V roce 2012 bylo odcizeno 9 577 součástek z vozidel, což je o 3.748 součástek více (tj. 2,5× více) než v roce 2005.
Mezi nejčastěji odcizené součástky patří:
- kola, ochranné kryty kol
- řídící jednotky
- světla
- čelní skla s dálniční známkou
- airbagy
- autobaterie a další.
Jeden z hlavních důvodů poklesu krádeží dvoustopých vozidel je lepší zabezpečení vozidel a vyšší nároky na pachatele trestné činnosti (neplatí však vždy i pro organizované skupiny pachatelů).
Ke krádežím motorových vozidel dochází zejména v následujících exponovaných oblastech
- městské aglomerace – sídliště
- větší parkoviště u supermarketů, hotelových zařízení apod.
- rekreační oblasti (např. lyžařská centra, okolí turistických cílů, koupaliště…)
- boční uličky s nedostatečným osvětlením
- místa s malou frekvencí pohybu osob či vozidel.
K dalšímu okruhu rizikových faktorů lze zařadit i vlastní chování vlastníků vozidel. Jde například o opomenutí uzamčení vozidla, ponechání klíčků ve vozidle nebo ponechání věcí ve vozidle na viditelném místě (doklady, mobilní telefony, navigace, autorádia, oděvy, zavazadla, lyže, jízdní kola apod.).
Vozidla velmi často nebývají, vyjma klíčků s imobilizérem, nijak dále zabezpečena, a pokud ano, převažují mechanické způsoby zabezpečení, které zkušený pachatel dokáže velmi snadno odstranit. Moderní satelitní systémy, které umožňují dohledání odcizeného vozidla, především na bázi GPS, nejsou zatím bohužel v ČR příliš časté a zpravidla jsou využívány pouze u luxusních vozidel.
Získáno a publikováno s laskavým svolením JUDr. Jany Horákové – Odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra ČR